Lijfspreuk

"Tuinieren is de meest therapeutische, ecologische en opstandige daad
die je voor jezelf, je gezin en de maatschappij kan verrichten"
(Filip Muylle - Bliss)

zondag 27 mei 2012

Spitten zonder rugpijn


De voorbije dagen klaagden verschillende mensen uit mijn omgeving over rugpijn. Het mooie weer had hen de tuin in gelokt waar ze vol enthousiasme allerlei tuinwerkjes hadden opgeknapt. Eén van de zwaarste tuinkarweien blijft het klassieke ‘spitten’, een werk dat eigenlijk maar zelden echt nodig is. Enkel bij het aanleggen van een nieuw stuk tuin is spitten nog een optie.

Wie al het hardnekkig onkruid op zijn bouwgrond heeft weggekregen dankzij onze methode met zwart plastiek, kan beginnen met de tuinaanleg.
Dikwijls is de bouwgrond hard geworden door regelmatige betreding of door het passeren van werfvoertuigen. Het eerste tuinwerk is dan om de grond los te maken zodat de planten beter kunnen groeien. De meeste mensen huiveren van de gedachte dat ze de grond moeten omspitten. Begrijpelijk want spitten is heel lastig en leidt dikwijls tot rugpijn achteraf. Sommigen huren een freesmachine maar voor kleine oppervlakte kan het goedkoper met gewoon tuingereedschap. De oplossing is om een spitvork te gebruiken in plaats van een spade. Het voordeel van de spitvork is dat je geen megakluit aarde moet aansnijden, opheffen en omkeren. Met de vork ga je minder diep en breek je de kluit al vooraf. Zo ga je dan ook kleinere brokjes aarde opheffen en is er minder kans op rugpijn. Na het spitten kan je eventueel de grond nog verkruimelen met een rakel.
Bijkomend voordeel is dat er meer lucht tussen de kleine aardkluiten komt waardoor het bodemleven letterlijk meer zuurstof krijgt.
Door de grond met de spitvork te keren zie je ook gemakkelijker de onkruidwortels die de behandeling met zwart plastiek hebben overleefd. Die pluk je dan gewoon weg van de grond om een nieuw onkruidprobleem te voorkomen.

10 opmerkingen:

  1. Zelf gebruik ik meestal een woelvork (grelinette). De grond wordt daarmee niet echt opgelicht en zeker niet omgekeerd, maar enkel losgemaakt. Ik weet niet hoe handzaam die is op andere grondsoorten, maar op ons Kempisch zand werkt het perfect. En helemaal geen rugpijn, omdat je niet moet tillen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil nog eens terugkomen op jouw suggestie over de grelinette. Met dit gereedschap moet je inderdaad niet tillen, maar dat is alleen nuttig in grond die al jaren bewerkt is.
      Wij raden het gebruik van de spitvork aan bij het tuinklaar maken van bouwgrond waar hardnekkig wortelonkruid stond zoals kweekgras. Na onze truuk met het zwarte plastiek gaan wij eerst de grond losmaken én keren om te controleren over er geen stukje wortel van de kweek is overgebleven. Dankzij de spitvork snijd je een eventuele overblijvende kweekwortel niet in stukken (wat wel gebeurt met een spade) maar maak je hem los van de kluit en werk je hem naar boven zodat je hem makkelijk ziet en met de hand kan opnemen. Met de grelinette lukt dat niet.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de tip, Annetanne. Ik zal eens kijken of de tuincentra in de buurt zo'n grelinette verkopen. Ik lees dat VELT ook positief is over die woelvork.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die grelinette zijn hier op de Belgische markt moeilijk te krijgen geloof ik. Bij mijn eerste moesstuinpogingen vond ik dat die spitvork goed werk leverde, maar ja, ik kan natuurlijk niet vergelijken . En wat bedoel je met een rakel? Misschien een fotoke erbij want de zoektocht op wikipedia helpt mij niet vooruit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel eenvoudig te vinden in België. Zoek eens op Guerilu. Geproduceerd in België (niet ver van Jodoigne)

      Verwijderen
    2. Ik heb het ondertussen gevonden in een klein tuincentrum ( Steenberghen)in Tielt-Winge. De prijs is wel verschietachtig

      clementine

      Verwijderen
    3. Bij brico heb ik net eentje zien staan voor 90+ Euro, daar was ik ook van geschrokken. Maar, gezien ik ook net aan het omspitten ben van een nieuw stuk moestuin, laat ik het nog een jaartje aan mij voorbij gaan.

      Misschien toch eens de vork gebruiken voor de stukken die ik nog moet doen. Na 4 dagen zwoegen en spitten ben ik kapot :/ inderdaad: rug- en heupklachten

      Verwijderen
  4. Een rakel is een (oud) synoniem voor hark.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja Jan, probeer de vork eens vóór je rug helemaal kapot is. Zag je een grelinette voor 90 euro in de brico? Dat heb ik daar nog niet eerder gezien. Ik zal eens uitkijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je het stevig gras weg wil is het best om onze methode met stevig, zwart (land)bouwplastic toe te passen. De uitleg staat in deze blogtekst:
    http://ecotuinweetjes.blogspot.be/2011/07/duistere-kracht-tegen-onkruid.html

    BeantwoordenVerwijderen