Lijfspreuk

"Tuinieren is de meest therapeutische, ecologische en opstandige daad
die je voor jezelf, je gezin en de maatschappij kan verrichten"
(Filip Muylle - Bliss)

vrijdag 12 februari 2016

Basisprincipes van de ecologische moestuin

Dit is een interessant filmpje waarin de Franse tuinier Yves Gillen uitlegt wat de basisprincipes zijn van de ecologische moestuin. Wij van Ecotuinweetjes zorgden voor de Nederlandse vertaling en de ondertitels.

Ecologisch tuinieren, moestuinweetjes, tuintip, ecotuintip

We willen wel een kanttekening maken bij de uitleg over het gebruik van mulch. Yves zegt dat wie in de tuin niet genoeg groenafval heeft om mulch te maken, in de natuur wat varens of dergelijke kan gaan kappen om zelf bodembedekking te maken. Daar zijn we het niet mee eens. Een ecologische tuinier is ecologisch op elk moment en elke plaats. Groen vernietigen of wegnemen uit de natuur om je tuin beter te maken hoort daar in onze ogen niet thuis.

5 opmerkingen:

  1. Dat vind ik ook een ongelukkige uitspraak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ongelukkig maar niet echt zo bedoeld. Yves is een echte spraakwaterval en is heel enthousiast over mulchen in de tuin. En zo flapt hij er dan plots uit "en als je niets vindt moet je maar varens gaan zoeken". In zijn streek is de berm van de weg ook eigenlijk al natuur omdat het zoveel diverser en rijkelijker is dan de Vlaamse armtierige bermen. Dus hij bedoelt niet om ergens een natuurgebied te gaan plukken maar gewoon iets uit de berm te halen. :-) Maar sowieso zijn wij van het principe dat als je het niet kan doen met groenafval uit je tuin dat je tuin niet in evenwicht is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bewerk mijn tuin nooit en ze ligt het hele jaar door gemulcht met hooi. Wanneer ik een nieuw groenten/bloemenbed wil plant ik eerst aardappelen: ik leg de knollen gewoon op de grond en bedek ze met hooi. Dit hooi haal ik van mijn weide, aldus van buitenaf. Ook wanneer ik het volgend jaar kool plant heb ik nog steeds een heel pak hooi nodig want het oude hooi is voor de helft al weg. Daarna wordt het beter: er blijft nog tamelijk veel half verteerd hooi over maar ik moet toch nog altijd weer aanvullen. Zonder die mulch 'van buitenaf' zou ik moeten hakken en wieden, misschien zelfs omspitten, aldus: mijn grond bewerken en dien ten gevolge wel nog meer onkruid produceren maar niet genoeg om de ganse tuin te mulchen.
      Jouw visie, Toon?

      Verwijderen
  3. Hooi gebruiken uit je eigen weide is in onze ogen niet van buitenaf. Met "van buitenaf" bedoelen wij dat je groenmulch haalt dat op een grote afstand gelegen is van je tuin zodat (vervuilend) transport nodig is. Wat jij doet is dus heel goed want je gebruikt het hooi van je eigen weide. Ook al 'vervuil' je eventjes de omgeving door het met de oldtimertractor van weide naar moestuin te brengen. Dat is niet vergelijkbaar met tonnen mulch die met vrachtwagens vanuit andere landen naar het tuincentrum in de buurt wordt gebracht. Wij streven naar een volledige tuin in evenwicht met groenafvalverwerking die zorgt voor 100% voldoening van de mulchbehoefte maar voorlopig slagen we daar nog niet helemaal in. We hebben niet voldoende grondoppervlakte om een hooiweide te maken. We zijn aan het zoeken naar de ideale mulch om zelf te maken. Als je tips hebt, Woelmuizenier, laat ze maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht je ergens een stukje grond beschikbaar hebben kan je siberische oerrogge (Secale multicaule) kweken. Ze bereikt een hoogt van ca. 2m. (zie mijn blog van 2.2.2014) Je kan ze het eerste jaar nog groen snijden. In het tweede jaar komt ze terug en kan je dorsen.

      Verwijderen